Härs och tvärs

Vid ekvatorn

Publicerad 2014-12-02 13:22:01 i ecuador, resa,

Att ta sej in i Ecuador innebar till skillnad från Chile inget köande alls. Mot staden och hotellet bar det iväg med buss när den grupp jag skall resa med i 8 veckor väl anlänt.

Anlände således till huvudstaden Quito som ligger 25km söder om ekvatorn på ca 2850 meters höjd, vilket gör att den borde vara den högst liggande huvudstaden i världen. Staden har ca 3 miljoner invånare, är lågt byggd och utspridd längs bergssluttningarna. Quitos gamla stad (Centro Histórico) finns idag på Unescos lista över världskulturarv. Husen i gamla stan är byggd i kolonial stil och är väldigt vackra. Innan vi hamnade på stora torget Plaza de la Independencia (Plaza Grande) där bl.a. presidentpalatset återfinns, hade vi per linbana bestigit Cruz Loma som är del av Pichincha berget. Linbanan tog oss opp till 4100m höjd, varifrån vi fortsatte ännu en bit uppåt. Trots att det inte rörde sej om någon nämnvärd stigning, 100m kanske, blev man snabbt varse den tunna luften när pulsen steg och man blev andfådd. Men det var det värt för utsikten var slående. Från Cruz Loma skulle man ha kunnat fortsatt till fots till Rucu Pichincha på 4680m, men den vandringen tar 3h i anspråk (tur och retur antar jag) och skall nog inte göras 16 timmar att man anlänt på hög höjd. 

På ett annat av bergen, El Panecillo, står Quitos heliga jungfru staty. Statyn fungerar som ett perfekt landmärke varhelst man rör sej i stan, det samma gäller Basilica del Voto Nacional som är stans största kyrka som står på motsatt ”backe”. Jungfrun besökte vi inte utan beundrade endast på håll. Basilican däremot besöktes.
 
Från Quito avgick vi sen med två bussar mot Otavalo. På vägen besökte vi Ciudad del Mundo där bl.a. ekvatormonumentet finns. Tragiskt nog står inte detta franskbyggda monument mitt på ekvatorn! Men som turistattraktion funkar det ändå. Mitt på ekvatorn står däremot intill liggande museum, där vi fick faktum mångfaldigt bevisat.
 
Fler bilder från Quito sätter jag in när väl bloggen går med på att ladda dom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mitt namn är Mona och jag är äntligen på väg. Bloggen "Härs och tvärs" har uppkommit på allmänhetens begäran och kommer att till en början bygga på intryck, reflektioner, upplevelser, fakta och bilder från min resa i Chile, Ecuador, Peru, Bolivia, Argentina, Paraguay och Brasilien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela